کد خبر: 1230025
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
بررسی‌های دوربین‌های مداربسته نشان می‌داد سارقان دو مرد جوان هستند و برای اینکه شناسایی نشوند، ماسک بهداشتی به صورت می‌زنند و پلاک موتورسیکلت‌شان را هم مخدوش می‌کنند.
 آرمین بینا 

جوان آنلاین: دو سارق موبایل‌قاپ که به شیوه زورگیران بزرگراه صدر دست به سرقت‌های سریالی می‌زدند، پس از دستگیری مدعی شدند وقتی فیلم زورگیران بزرگراه صدر را در فضای مجازی دیدیم، از آن‌ها الگو‌برداری کردیم و باند سرقت را تشکیل دادیم. 
چندی قبل مأموران پلیس تهران با شکایت تعدادی از شهروندان روبه‌رو شدند که تلفن همراهشان از سوی دو مرد موتور‌سوار در بزرگراه‌ها و کوچه و خیابان‌ها سرقت شده‌بود. 

 سرقت‌های سریالی 
بررسی‌های دوربین‌های مداربسته نشان می‌داد سارقان دو مرد جوان هستند و برای اینکه شناسایی نشوند، ماسک بهداشتی به صورت می‌زنند و پلاک موتورسیکلت‌شان را هم مخدوش می‌کنند. متهمان مکان خاصی را برای سرقت‌هایشان نداشتند و در هر مکان و گاهی هم با تهدید چاقو دست به سرقت‌های سریالی می‌زدند.
 سارقان در بزرگراه‌های شمال، جنوب، شرق و غرب و در ترافیک بزرگراه دست به سرقت می‌زدند. بزرگراه‌ها تنها مکان‌های سرقت آن‌ها نبود و متهمان در خیابان‌های شهر پشت چراغ قرمز و در کوچه و خیابان‌های خلوت هم تلفن‌های همراه رانندگان و رهگذران را با تهدید چاقو سرقت می‌کردند و به سرعت از محل می‌گریختند. 

 سرقت‌های مشابه زورگیران صدر 
یکی از شاکیان گفت: «با خودرویم در یکی از اتوبان‌های شمال تهران در حال رانندگی بودم. پس از طی مسافتی پشت ترافیک ماندم و خودرو‌ها به آرامی حرکت می‌کردند. در همین لحظه تلفن همراهم زنگ خورد و پشت خط یکی از دوستانم بود. من با دوستم در حال صحبت کردن بودم و شیشه خودرو هم پایین بود که ناگهان مرد جوانی دستش را به داخل خودرو آورد و تلفن همراهم را از دستم قاپید. سارق به سرعت خودش را به آن طرف بزرگراه رساند و سوار موتورسیکلتی شد که راننده‌اش آماده حرکت بود و بعد هم دو نفری به سرعت از محل دور شدند.»
یکی دیگر از سارقان هم در شکایت خود اعلام کرد سارقان دو مرد موتور‌سوار هستند که در اتوبان صدر و در همان نزدیکی محلی که سارقان مشهور صدر دست به سرقت زده‌بودند تلفن همراه او را هم با تهدید چاقو به زور گرفته و فرار کرده‌اند. 
در حالی که هر روز به تعداد شاکیان افزوده می‌شد، این فرضیه برای مأموران قوت گرفت دو سارق موتور سوار احتمالاً ما‌بقی اعضای باند سارقان بزرگراه‌صدر هستند که شناسایی و دستگیر نشده‌اند، چون سرقت‌های این دو متهم شباهت‌های زیادی با باند زورگیران بزرگراه صدر داشت. 

 بازداشت در خلاف جهت 
بدین ترتیب تیم ویژه‌ای از مأموران پلیس آگاهی تهران به دستور قاضی تقی زاده بازپرس شعبه پنجم دادسرای ویژه سرقت برای دستگیری سارقان وارد عمل شدند. مأموران با انجام گشت‌های ویژه تلاش زیادی برای دستگیری سارقان موتور‌سوار آغاز کردند تا اینکه چند روز قبل هنگام گشت‌زنی متوجه شدند دو مرد موتورسوار پس از سرقت گوشی تلفن همراه راننده‌ای در یکی از بزرگراه‌های شمال تهران برای اینکه به دام نیفتند، خلاف جهت بزرگراه با موتور‌سیکلت فرار می‌کنند. مأموران با دیدن این صحنه متهمان را تحت تعقیب قرار دادند و پس از طی مسافت زیادی سارقان را زمینگیر و دستگیر کردند. پس از انتقال متهمان به اداره پلیس مشخص شد دو سارق دستگیر شده همان سارقان موتورسوار هستند که از مدتی قبل تحت تعقیب پلیس قرار داشتند. همچنین مشخص شد دو سارق مدتی قبل این باند سرقت موبایل را تشکیل داده‌اند و با باند زورگیران بزرگراه صدر هیچ ارتباطی ندارند. 
متهمان در بازجویی‌های پلیسی به سرقت‌های سریالی از شهروندان اعتراف کردند. سارقان برای ادامه تحقیقات و شناسایی مالباختگان احتمالی در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفتند. 


 الگو گرفتیم 
دو سارق ۲۵ و ۲۷ ساله به نام‌های پرویز و بهنام در بازجویی‌ها ادعا کردند پس از دیدن فیلم زورگیران بزرگراه صدر در فضای مجازی از شیوه آن‌ها برای موبایل‌قاپی الگو گرفته و دست به سرقت‌های سریالی زده‌اند. 

بهنام شما سابقه سرقت داری؟ 
نه برای اولین‌بار بود که تصمیم گرفتم همراه همدستم موبایل سرقت کنم. 

هیچ سابقه‌ای نداری؟ 
من سابقه مواد‌فروشی دارم. البته مدتی بود با همدستم گل می‌فروختم تا اینکه تصمیم گرفتیم موبایل سرقت کنیم. 

چرا؟ 
برای فروش مواد‌مخدر باید مشتری داشته‌باشی و ما هم مشتریانمان کم بودند و الان دست زیاد شده و خیلی‌ها مواد می‌فروشند بخصوص گل که افراد زیادی فروشنده هستند. به همین دلیل درآمد ما کم شده‌بود و دخل و خرج‌مان به هم نمی‌خورد. مدتی قبل فهمیدیم که سرقت خیلی راحت‌تر از مواد‌فروشی است و خطر ریسکش هم کمتر است و درآمدش هم خیلی خوب است، به همین خاطر کارمان را عوض کردیم و تصمیم گرفتیم به جای گل‌فروشی، موبایل سرقت کنیم. 

چطوری متوجه شدی درآمد سرقت از مواد‌فروشی بیشتر است؟ 
همدستم سابقه سرقت دارد و او پیشنهاد داد و واقعیتش پس از دیدن فیلم یک سرقت تصمیم به تشکیل باند سرقت موبایل گرفتیم، چون اعضای آن باند به راحتی سرقت می‌کردند. 

چه فیلمی؟ 
فیلم زورگیران بزرگراه صدر را وقتی همراه دوستم در فضای مجازی دیدیم، متوجه شدیم چقدر راحت با تهدید چاقو می‌شود سرقت کرد. در آن فیلم دیدیم سارقی با نشان دادن چاقو به راننده‌ای به راحتی تلفن همراه او را سرقت کرد و از محل گریخت. بعد هم که تحقیق کردیم، دیدیم معمولاً هر گوشی را می‌توان از ۵ میلیون تومان تا ۱۵ میلیون تومان به مالخر فروخت. وسوسه شدیم و تصمیم به سرقت گرفتیم. ما از همان فیلم الگو گرفتیم و سرقت‌های سریالی خودمان را شروع کردیم و ادامه دادیم. 

به همین‌خاطر شبیه آن‌ها سرقت می‌کردید؟ 
بله، ما ابتدا سرقت‌هایمان را از بزرگراه‌ها شروع کردیم و کم‌کم به داخل خیابان‌ها هم رفتیم و پشت چراغ قرمز، در ترافیک خیابان‌ها یا مکان‌های خلوت گوشی تلفن همراه رانندگان یا شهروندان در حال عبور را سرقت می‌کردیم. ما حتی برای سرقت به بزرگراه صدر هم می‌رفتیم. می‌خواستیم مأموران را فریب دهیم که فکر کنند سرقت‌ها از سوی همان باند قبلی سارقان بزرگراه صدر انجام می‌شود. 

دستگیری سارقان صدر برای شما عبرت نشد؟ 
ما اصلاً متوجه دستگیری آن‌ها نشدیم و فکر می‌کردیم آن باند هنوز در حال سرقت هستند و به همین دلیل هم بعضی وقت‌ها برای سرقت به آن بزرگراه یا بزرگراه‌های اطراف آن می‌رفتیم. واقعیتش اینقدر سرگرم سرقت بودیم که خیلی به فضای مجازی توجهی نمی‌کردیم. 

گوشی‌های سرقتی را به چه کسی می‌فروختید؟ 
مالخر زیاد هست و کافی است قیمت را کمی پایین بگذاری، افراد زیادی خریدار هستند. البته گوشی‌های گرانقیمت را مالخران به یکی از کشور‌های همسایه می‌برند و در آنجا می‌فروشند. 

چطور دستگیر شدید؟ 
در آخرین سرقت وقتی متوجه مأموران پلیس شدیم، خلاف جهت بزرگراه فرار کردیم. مأموران ما را تعقیب کردند و در جریان تعقیب و گریز دوستم کنترل موتورسیکلت از دستش خارج شد و زمین خوردیم و در دام مأموران گرفتار شدیم. 

حرف آخر؟ 
خلاف آخرش گرفتاری است و الان پشیمان هستیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار